Din varukorg...
För frakt samt mer information gå till kassan.
 Kundomdöme på Prisjakt:
 8,93 / 10
Läs våra omdömen
Logga in på alina.se
x

Pixelpolicies för TFT-paneler

Här finner du information om de olika tillverkarnas respektive pixelpolicy. Pixelpolicyn talar om hur många defekta pixlar som anses acceptabelt, en skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren satt.

TFT-skärmar förekommer både som platta skärmar för stationära datorer och som skärmar på bärbara datorer. En bildskärm med upplösningen 1024x768 punkter innehåller 786 432 bildpunkter (pixlar) Varje bildpunkt hanteras av 3 transistorer, en för röd, en för grön och en för blå färg. Antalet transistorer i en sådan skärm uppgår alltså till ungefär 2 350 000 st. Under tillverkningsprocessen inträffar det ibland att det uppstår fel på transistorerna, antingen en eller flera i någon bildpunkt på skärmen, detta upplevs då som ett pixelfel.
Skärmen kan ha punkter som är svarta (ingen av transistorerna fungerar), lyser vitt (alla står på hela tiden) eller lyser i någon av de 3 grundfärgerna.

I tillverkningsprocessen finns det vissa toleransnivåer för vad man får acceptera som kund när det gäller antalet trasiga pixlar. Olika tillverkare har olika policies för vad som anses acceptabelt. Tillverkarnas toleransnivåer är mycket snäva, felprocenten på TFT-skärmar är mycket låg jämfört med vilka andra datorkomponenter som helst.

Om en skärm skall bedömas som felaktig måste antalet döda eller felaktiga pixlar överstiga ett visst antal och det är detta som definieras i tillverkarnas pixelpolicy. En skärm som håller sig inom marginalerna som definieras i pixelpolicyn anses inte vara felaktig och kommer inte att bytas ut. Värt att nämna är att väldigt få skärmar har pixelfel då tillverkningsprocessen är mycket effektiv.

ISO 13406-2
Tabellen visar antal tillåtna fel per 1 miljon pixlar. TFT-skärmar för persondatorer brukar följa klass II

Klassning av pixelfel Feltyp 1
Ständigt ljusa pixlar
Feltyp 2
Ständigt svarta pixlar
Feltyp 3
Defekta subpixlar, antingen ständigt ljusa eller ständigt mörka
Klass I 0 0 0
Klass II 2 2 2
Klass III 5 15 50

Antal pixlar
640 x 480 x 3 = 921.600
800 x 600 x 3 = 1.440.000
1024 x 768 x 3 = 2.359.296
1280 x 1024 x 3 = 3.932.160
1400 x 1050 x 3 = 4.410.000
1680 x 1050 x 3 = 5.292.000

Acer
Maximalt 4 defekta pixlar per miljon pixlar på skärmen beroende på placering.
För mer information och frågor, vänligen kontakta Acer på telefon 020-252 500.

AOC
Enligt ISO 13406-2
Vänligen kontakta AOC:s serviceombud IT Workshop på telefon 0470-70 54 54.

Hitachi
Skärmen kan dömas ut med en trasig pixel beroende på placering.
Hitachi har ingen formulerad pixelpolicy utan avgör från fall till fall.
För mer information eller frågor, vänligen kontakta Hitachi på telefon 08-562 711 00.

HP
Enligt ISO 13406-2 beroende på modell.
För mer information eller frågor, vänligen kontakta HP på telefon 0771-30 30 00.

Hyundai
Enligt ISO 13406-2 beroende på modell.

LG
Mellan 0 och 4 felaktiga pixlar beroende på modell.
För mer information och frågor, vänligen kontakta LG på 0771-41 43 79.

NEC
Enligt ISO 13406-2
För mer information och frågor, vänligen kontakta NEC på telefon 08-635 92 00.

Philips
Mellan 4 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek.
Vissa modeller har s k ’Zero bright dot warrany’ vilket innebär att skärmen ej får ha några döda lysande pixlar.
För mer information och frågor, vänligen kontakta Philips support på telefon 08-632 00 16.

Samsung
Mellan 0 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på storlek.
För mer information och frågor, vänligen kontakta Samsungs service partner ANOVO Nordic AB på telefon 021-81 23 10 .

Viewsonic
Enligt ISO 13406-2. För mer information och frågor, vänligen kontakta Viewsonic på telefon 08-507 130 00

Tillbaka upp
KlarnaVisaMastercard
facebookMicrosoftVisma
Copyright © Alina 1997-2017 Mer sötburk
Alina bygger egna datorer i bland annat Gamer God™-serien och säljer datorkomponenter, datortillbehör, datorer & elektronik till privatpersoner och företag i Sverige via nätet och butiker belägna i Enköping, Gävle, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Örnsköldsvik och Östersund. Alla våra butiker har egna verkstäder där vi utför service & reparationer av stationärt, bärbart, iphones, mobiltelefoner och surfplattor. Huvudkontoret ligger i Uppsala där vi grundades redan 1997.
Vi försöker alltid kontrollera att produktspecifikationer, bilder, lager och annan information är korrekt. Trots detta kan det förekomma fel.
Hjälp oss bli bättre, Vi är alltid intresserade av dina synpunkter!